15.03.2004
-
Inflatia nu poate scadea fara privatizare
Jurnalul National
___
Stabilitatea macroeconomica nu poate fi un castig de durata, in absenta unei “reforme adevarate” la nivelul intreprinderilor, esentiala pentru procesul de dezinflatie, a declarat guvernatorul BNR, Mugur Isarescu. “Putem sa facem inca cinci macrostabilizari in Romania, dar fara o reforma adevarata la nivelul intreprinderilor, toate acestea nu sunt decat batalii castigate temporar”, a spus Isarescu.
Principala provocare a Romaniei in procesul de dezinflatie o reprezinta accelerarea reformelor structurale si a procesului de privatizare, la care se adauga masurile de politica monetara luate de BNR, a continuat oficialul BNR. El a spus ca, pe langa reformele structurale, viitorul Executiv trebuie sa realizeze consolidarea fiscala.
“Este un mare merit al Guvernului ca a mentinut deficitul fiscal la un nivel redus. Reformele structurale au fost grele si se pare ca vor fi la fel in continuare. Un deficit scazut este foarte bun pentru ca, in eventualitatea unei recesiuni economice, Guvernul are o marja de manevra mai mare”, a explicat Isarescu.
Potrivit guvernatorului BNR, costul reformelor structurale se regaseste in inflatie, in conditiile in care convergenta economica pentru aderarea la Uniunea Europeana implica alinierea preturilor energetice la nivelul european.
Argumente
“Romania trebuie sa iasa din logica limitata a macrostabilitatii si sa insiste asupra competivitatii si productivitatii economiei sale, in vederea integrarii cu succes in UE la 1 ianuarie 2007, precum si dupa aceasta data”, a declarat ieri ministrul Afacerilor Externe, Mircea Geoana, in cadrul unui seminar economic. “Trebuie sa crestem calitatea administratiei publice, calitate care acum limiteaza capacitatea de absorbtie a fondurilor europene care vor intra in Romania si sa scoatem de sub zona economiei gri cele 50% din PIB, pe care acesta il ocupa in prezent” a mai spus Mircea Geoana.
Coruptie mare
In alta ordine de idei, Quinton Quayle, ambasadorul Marii Britanii la Bucuresti, a relevat ca succesul eforturilor Romaniei de a adera la UE la 1 ianuarie 2007 depinde de “rezultatul luptei nesolutionate in Romania dintre fortele care promoveaza reforma si acelea care ar dori sa mentina vechea stare de lucruri”. Mesajul diplomatului britanic a tintit si coruptia. “Prea multi oficiali, la toate nivelurile, ori blocheaza reforma, ori fac prea putin pentru a o promova.
Sunt de departe prea multe persoane implicate in acte de coruptie si nu se face destul pentru a se pune capat acestui fenomen. Actiunea ferma impotriva coruptiei a ramas mult in urma”, a spus Quayle.
Sursa: Jurnalul national, 15 martie 2004. -
Distrigaz Sud, mai aproape de privatizare
Cronica Romana
___
Astazi vom sti care sunt investitorii interesati de privatizarea societatii Distrigaz Sud. Pentru ca 15 martie este ultima zi pana la care se mai pot depune ofertele de interes. Urmeaza ca, in baza acestor oferte, sa inceapa negocierile intre comisia de privatizare si potentialii investitori. Urmatorul pas va fi depunerea ofertelor ferme pentru privatizare. Pentru trecerea in proprietate privata a Distrigaz Sud si-au exprimat interesul companiile Gazprom din Rusia, Gaz de France si societatea Enel din Italia. Aceste companii, carora li s-au adaugat Wintershall si E.ON - Ruhrgas din Germania, au depus deja scrisori de intentie pentru privatizarea Distrigaz Nord.
Potrivit estimarilor Ministerului Economiei, privatizarea celor doua societati va fi incheiata in primul semestru al anului. Ministerul a ales ca metoda vanzarea directa a 30% din actiuni unui investitor strategic. Ulterior, acesta isi va putea majora participatia pana la 51%, prin majorarea capitalului social. Salariatii vor putea cumpara si ei pana la 2% din actiuni, in prima etapa. Dupa care, pachetul de actiuni care va intra in posesia lor va putea creste pana la 8%.
Sursa: Cronica romana, 15 martie 2004. -
APAPS vinde salariatilor 8% din capitalul social al BCR
Azi EBS
___
Strategia de privatizare a BCR prevede vanzarea unei cote de „pana la opt la suta din capitalul social al Bancii Comerciale Romane catre Asociatia Salariatilor BCR, constituita din salariati, membrii consiliului de administratie si pensionari cu ultimul loc de munca la BCR- S.A'.
Drept urmare, in baza mandatului acordat de Guvernul Romaniei, Comisia de Privatizare a BCR a initiat vanzarea catre Asociatia Salariatilor Bancii Comerciale Romane a pana la opt la suta din capitalul social al Bancii, prin transmiterea unei Scrisori de Invitatie. Aceasta Asociatie a raspuns ofertei printr-o Scrisoare de Intentie, prin care accepta conditiile precizate de BCR.
In aceste conditii, vineri, 12 martie, Comisia de privatizare a avut o prima runda de negociere cu Asociatia Salariatilor Bancii Comerciale Romane, urmatoarea runda fiind fixata pentru prima parte a acestei saptamani. Finalizarea tranzactiei va contribui la marirea participatiei private in BCR.
Prima etapa a procesului de privatizare, preluarea de catre BERD si IFC a 25% din capitalul social plus doua actiuni, s-ar putea incheia la sfarsitul acestei saptamani.
Sursa: Azi, 15 martie 2004.'
12.03.2004
-
Agras nu va fuziona cu Unita
Jurnalul National
___
Actionarii Agras-Grupul Wiener Stadtische au respins proiectul de fuziune prin absorbtie cu societatea Unita Timisoara. Actionarii au luat aceasta decizie pentru a nu reduce cotatia actiunilor Agras la Bursa de Valori Bucuresti in timpul derularii ofertei publice initiate de Unita.
Ieri, societatea Unita a lansat o oferta de cumparare de actiuni Agras in valoare de aproximativ 27,1 miliarde de lei. Pretul propus pentru o actiune este de 3.711 lei, peste valoarea nominala de 2.600 de lei a unui titlu Agras si cu 139 lei sub cotatia medie stabilita marti la BVB.
Sursa: Jurnalul national, 12 martie 2004. -
Factura de gaz se va scumpi cu 20 la suta
Evenimentul Zilei
___
Pina la sfirsitul anului, metrul cub va depasi 6.000 de lei, iar tariful va creste continuu pina in 2007
Pretul gazelor naturale va creste continuu pina in 2007, cind se estimeaza ca populatia va plati 190 de dolari/1.000 mc, cu 50% mai mult decit la inceputul acestui an. Anual, pretul gazului va creste cu aproximativ 20%, astfel ca la sfirsitul lui 2004, populatia va plati 6.172 de lei/mc de gaze consumate, cu 1.000 de lei mai mult decit la 1 ianuarie 2004. Prima majorare se va produce la 1 aprilie, cind pretul gazului la populatie creste cu 5% in lei, de la 4.268 de lei/mc (fara TVA) la 4.481 de lei/mc (fara TVA). In plus, din ianuarie 2005, sectorul gazelor naturale imprumuta de la electricitate sistemul de tarifare pe baza de abonament. Autoritatile sustin ca scumpirea este determinata de nevoia de aliniere la preturile din UE. In subsidiar, acestea recunosc ca producatorii interni, principalii beneficiari ai acestor majorari, au nevoie de un pret real la gaze.
Gaze pe abonament, din 2005
“De anul viitor, preturile la populatie vor fi diferentiate si se va introduce un abonament lunar”, au anuntat ieri responsabilii Autoritatii de reglementare in domeniul gazelor naturale (ANRGN). Dupa modelul facturii de curent electric, abonamentul va fi stabilit in functie de consumul lunar. Abonatii casnici care au contract direct cu Distrigaz vor avea un tip de abonament, in timp ce familiile care consuma prin asociatia de proprietari vor fi incadrate la un alt tip de abonament, a spus Marcela Oltean, de la ANRGN, ieri, la un seminar despre industria gazelor naturale. “Indiferent de abonament, anul viitor, pretul platit de populatie nu va depasi 160 de dolari/1.000 mc”, a adaugat Dan Pantilie, presedintele Autoritatii.
Principalii beneficiari ai scumpirii gazelor vor fi producatorii interni de gaze al caror pret de vinzare va creste de aproape 2,5 ori in urmatorii trei ani. “La intern, pretul trebuie sa creasca de la aproximativ 60 de dolari/1.000 mc, cit este acum, la circa 140 de dolari/1.000 mc, in 2007”, a spus ieri Dan Pantilie, presedintele ANRGN. Acesta a lasat sa se inteleaga ca fara aceste majorari producatorii romani de gaze nu vor avea bani de investitii in tehnologii performante sau pentru deschiderea de noi exploatari, riscind sa fie scosi de pe piata de “jucatorii” europeni mult mai puternici.
Importul se va dubla in citiva ani
Pretul gazelor naturale va depinde la fel de mult insa si de pretul gazului importat. Prognozele de specialitate arata ca, in timp ce, consumul va creste, productia interna va scadea. In 2010, Romania va consuma 22-25 de miliarde de metri cubi de gaz, din care jumatate va reprezenta import”, a spus Iulian Iancu, secretar de stat in Ministerul Economiei. Acesta a adaugat ca “dependenta de Gazprom nu va disparea niciodata”, insa vor fi create si alte surse de import. Din aceasta iarna, o data cu deschiderea conductei Szeged-Arad, aproximativ 10% din consumul anual de gaze al Romaniei va fi importat din vestul Europei. Tot anul acesta insa va fi inaugurat un nou punct de legatura cu conductele Gazprom, la Radauti.
Scumpirile, ingrijoratoare pentru marii consumatori de gaz
Scumpirile viitoare ii ingrijoreaza pe marii consumatori industriali, care spun ca un pret mai mare la gaze favorizeaza producatorii interni de gaze, dar defavorizeaza consumatorii industriali carora le vor creste costurile. Ieri, reprezentantul Azomures s-a declarat nemultumit si de intentia Autoritatii de a renunta la conditia de bun platnic pentru consumatorii eligibili. Responsabilii ANRGN au anuntat ca, de luna viitoare, agentii economici care doresc sa devina eligibili si sa poata cumpara gaze mai ieftine de la producatori nu vor mai fi obligati sa faca dovada ca nu au datorii sau ca-si platesc la timp facturile. Prin aceasta modificare, autoritatile in domeniul gazelor naturale permit si societatilor cu datorii sa aiba acces la gaz mai ieftin. Facilitatea va afecta clientii buni platnici, pe de o parte, pentru ca de pe piata libera se poate cumpara doar o cantitate limitata de gaz mai ieftin. Cresterea cererii de la consumatorii eligibili ar putea determina o scumpire si a preturilor de pe piata libera.
Sursa: Evenimentul zilei, 12 martie 2004. -
Rata inflatiei in februarie 2004 a fost de 0,6 la suta
Cronica Romana
___
Rata inflatiei in luna februarie 2004 a fost de 0,6 la suta, pe primele doua luni situandu-se la un nivel de 1,7 la suta, potrivit datelor centralizate de Institutul National de Statistica. Rata medie lunara a inflatiei in perioada 1 ianuarie - 29 februarie a fost de 0,9 la suta, fata de 1,1 la suta in perioada similara a anului trecut. Rata inflatiei in ultimele 12 luni (februarie 2003-februarie 2004) a fost de 13,7 la suta. Fata de luna ianuarie, cel mai mult s-au scumpit marfurile alimentare (0,8 la suta), in timp ce serviciile si marfurile nealimentare au cunoscut o majorare a preturilor de 0,5 la suta. Comparativ cu sfarsitul anului trecut, marfurile nealimentare s-au scumpit cu 2,3 la suta, marfurile alimentare cu 1,2 la suta si serviciile cu 1,7 la suta. Comparativ cu luna februarie a anului 2003, marfurile nealimentare s-au scumpit cu 14,7 la suta, marfurile alimentare cu 11,5 la suta, iar serviciile s-au scumpit cu 17,2 la suta. Conform datelor INS, cartofii si laptele de vaca sunt produsele alimentare care s-au scumpit cel mai mult in februarie fata de luna anterioara. Pretul cartofilor a crescut cu 4,3 la suta, iar al laptelui de vaca cu 4,2 la suta. In aceeasi perioada ouale s-au ieftinit cu 6,5 la suta, iar citricele si alte fructe meridionale cu 4,2 la suta. Din grupa marfurilor nealimentare, cel mai mult au crescut preturile la combustibili si la frigidere si congelatoare (unu la suta), iar la servicii cele mai semnificative majorari au fost inregistrate in transportul pe calea ferata (5,6 la suta) si la serviciile de transport urban (2,5 la suta).
Sursa: Cronica romana, 12 martie 2004.
11.03.2004
-
FMI: Privatizarea sectorului energetic romanesc este cruciala pentru aderare
Curierul National SNP
___
Romania trebuie sa se incadreze, in acest an, in calendarul stabilit pentru privatizarea sectorului energetic, pentru a continua reforma economiei si a-si promova candidatura la Uniunea Europeana, a apreciat reprezentantul rezident al FMI, Graeme Justice, intr-un interviu acordat agentiei Reuters. Oficialul a subliniat ca vanzarea companiilor detinute de stat este de importanta cruciala pentru reformele structurale din Romania, necesare pentru aderarea la UE. “Este important ca Romania sa arate ca este capabila sa indeplineasca agenda foarte ambitioasa de privatizare pe care si-a stabilit-o in acest an, mai ales in sectorul energetic”, a afirmat Justice. O delegatie a FMI a parasit saptamana trecuta Romania spunand ca a cazut de acord cu autoritatile asupra principalelor puncte dintr-un acord stand-by de tip precautionary pe o perioada de doi ani, pe care l-ar putea semna in luna aprilie. Vanzarea companiei SNP Petrom, planificata pentru finalizare pana la sfarsitul lunii iunie, va fi un test al succesului privatizarii din Romania, a afirmat Justice.
“Toata lumea se uita catre Petrom si asteapta sa vada cum va reusi guvernul in aceasta privinta, asa incat cred ca este foarte important ca guvernului sa-i iasa bine”, a spus oficialul. Pana la sfarsitul lunii martie, Romania mai prevede vanzarea a doua firme de distributie a electricitatii catre grupul italian Enel, precum si privatizarea a doi distribuitori de gaze pana la finalul lunii iunie.
Privatizarea SNP Petrom a fost amanata in mai multe randuri, generand temeri ca procesul ar putea intampina obstacole politice, intr-un an electoral. Sapte firme - OMV, MOL, PKN Orlen, Gazprom, Hellenic Petroleum, Occidental Oil & Gas Holding Corporation si Glencore - urmeaza sa prezinte oferte finale pentru Petrom in luna aprilie, vanzarea companiei petroliere putand aduce statului aproximativ un miliard de dolari.
Graeme Justice a indicat ca guvernul trebuie sa se asigure ca investitorii potentiali ai Petrom, companie care controleaza 60 la suta din piata interna a distributiei de combustibili si are o forta de munca de circa 60.000 de angajati, nu vor intalni piedici cand vor incerca sa restructureze compania.
“Este foarte important ca guvernul sa ofere conditiile juste pentru investitori, mai ales in domenii precum restructurarea companiei. Orice restrictii la restructurare ar fi, in caz contrar, deduse din pretul pe care il obtine Romania”, a afirmat oficialul FMI. Potrivit strategiei de privatizare a SNP Petrom, transferul proprietatii va fi realizat prin vanzarea directa a 33-34 la suta din actiuni catre un investitor strategic, participatia acestuia urmand sa urce, concomitent, la 51 la suta, printr-o majorare de capital.
Sursa: Curierul national, 11 martie 2004. -
Privatizarea BCR va fi finalizata saptamana viitoare
Curierul National EBS
___
Ministrul finantelor sustine ca vanzarea pachetului majoritar de actiuni al bancii catre un investitor este exclusa mai devreme de anul 2005
Privatizarea Bancii Comerciale Romane (BCR) se va finaliza saptamana viitoare, a declarat, ieri, ministrul finantelor Mihai Tanasescu.
Contractul de vanzare a 25 la suta din actiunile BCR catre BERD si IFC a fost semnat la inceputul lunii noiembrie de Ovidiu Musetescu, ministrul Privatizarii.
Pretul de cumparare a fost de 222 de milioane de dolari. Aceasta tranzactie a fost primul pas dintr-o strategie in trei faze pentru privatizarea BCR. Pasul urmator va fi vanzarea pana la opt la suta din actiuni catre salariatii bancii, urmata de vanzarea pachetului majoritar unui investitor strategic pana in 2006.
Cele doua institutii au anuntat ca intentioneaza sa faca restructurari ale activitatii BCR, in vederea cresterii eficientei acesteia.
“In banca va avea loc un proces de separare a puterilor, intre cea executiva si cea a Consiliului de Administratie”
Tanasescu a precizat ca din discutiile purtate ieri cu Laureen Doyle, vicepresedintele Bancii Mondiale, a reiesit ca in BCR va urma o separare a puterii, intre cea executiva si cea a Consiliului de Administratie. Tanasescu a mai spus ca numai din 2005 poate intra in discutie vanzarea pachetului majoritar al bancii catre un investitor strategic, care ar putea fi o banca sau un grup de banci straine. BCR este detinuta in prezent in proportie de 25 la suta de Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare si de IFC (divizia de imprumuturi a Bancii Mondiale).
Sursa: Curierul national, 11 martie 2004. -
Transelectrica - apreciata de institutiile bancare europene
Adevarul TEL
___
Nu este surprinzator faptul ca Transelectrica si-a format un nume bun in lumea bancara europeana. Astfel, BERD si banca germana Kreditanstalt ii vor acorda societatii Transelectrica importante credite pentru investitii, dar fara garantii guvernamentale. In aceste conditii, Transelectrica se tine tare. Si-a programat pentru 2004 o cifra de afaceri de 9.000 de miliarde lei, comparativ cu un nivel de 7.700 miliarde lei inregistrat in 2003. Programul investitional al Transelectrica insumeaza, pentru perioada 2001-2005, aproximativ 600 de milioane euro.
De la Kreditanstalt - un credit de 70 de milioane de euro
Aflata intr-o perioada excelenta, Transelectrica a semnat luni, 8 martie, cu ocazia vizitei in Romania a domnului Wolfgang Clement, ministrul Economiei si al Muncii din Germania, un memorandum cu Banca germana Kreditanstalt fur Wiederanfbau-KfW pentru finantarea cu 70 milioane euro a proiectelor de modernizare a statiilor Sibiu Sud si Bucuresti Sud. Transelectrica va obtine resursele financiare pentru cele doua proiecte fara garantii guvernamentale sau bancare. Obligatiile de plata vor fi acoperite printr-o garantie acordata de Agentia pentru Credite de Export a Germaniei - Hermes.
Consortiul format din companiile Asea Brown Boveri-ABB Germania si Areva - Franta va moderniza statia Sibiu Sud, negocierea contractului urmand sa fie finalizata in aprilie. Proiectul are o valoare de aproximativ 40 milioane euro. ABB este unul dintre cele mai importante grupuri mondiale cu activitati in domeniul tehnologiilor destinate energiei electrice si in automatizari, in timp ce compania Areva, controlata de statul francez, furnizeaza servicii in special in sectorul energiei nucleare. KfW este principala banca de dezvoltare a statului german, administrand active cu o valoare de peste 250 de miliarde de euro. Institutia are un rol central in activitatea de export si in cadrul proiectelor de finantare.
BERD: 'Transelectrica - prima companie romaneasca ce obtine un imprumut fara garantii guvernamentale'
Transelectrica a semnat si in data de 25 februarie 2004, un document comun de pozitie cu Magyar Villamos Muvek Rt-MVM Rt, compania similara din Ungaria, pe baza caruia se va realiza interconexiunea celor doua tari prin linia de 400 kV Oradea-Bekescsaba. Documentul a fost semnat de domnul Jean Constantinescu, directorul general al Transelectrica, si domnul Laszlo Pal, directorul general al MVM, Ungaria. BERD a fost prezenta prin persoana domnului Anthony March, director Power and energy utilities.
Jean Constantinescu, directorul generalal Transelectrica
'Construirea celei de a doua linii de inalta tensiune intre cele doua sisteme electroenergetice nationale este determinata de necesitatea cresterii capacitatii de interconectare transfrontaliera in sistemul UCTE si de dezvoltare a pietei regionale de electricitate. In prezent, legatura dintre sistemele electroenergetice ale celor doua tari se realizeaza numai prin linia de 400 kV Arad-Sandorfalva. Promovarea acestui proiect a fost convenita prin protocolul Sesiunii a 3-a a Comisiei mixte interguvernamentale de colaborare economica romano-ungara, la Bucuresti in octombrie 2002.
Prin Memorandumul de Intelegere semnat de Transelectrica si MVM Rt la Budapesta in februarie 2003, cele doua companii se angajau sa elaboreze studiile necesare pentru fundamentarea oportunitatii construirii unei noi linii de interconexiune la 400 kV intre sistemele electroenergetice ale celor doua tari. Documentul comun de pozitie sintetizeaza concluziile studiilor elaborate in comun si separat de catre fiecare companie si evidentiaza avantajele reciproce ale construirii liniei.
Semnarea Documentului atesta angajamentul celor doua companii de a parcurge in continuare etapele necesare realizarii investitiei si consolideaza relatiile bune de colaborare dintre Transelectrica si MVM Rt. Valoarea estimativa a lucrarilor pentru realizarea liniei pe teritoriul Romaniei este de 25 milioane euro, BERD fiind interesata in asigurarea finantarii proiectului datorita importantei acestuia pentru piata central-europeana de energie electrica. BERD a dispus pentru o finantare de 17,5 milioane euro fara garantii guvernamentale. In acest context, speram ca BERD sa ne sustina pentru a atrage si alte finantari, in aceleasi conditii, si pentru alte lucrari de investitii in Transelectrica'.
Laszlo Pal,directorul generalal MVM Ungaria
'In prezent, compania MVM detine in proprietate intreaga retea de inalta tensiune din Ungaria. Dorim sa intarim conexiunile cu tarile vecine si, in acest sens, Memorandumul cu Transelectrica este unul din cele mai importante. Cele trei puncte importante ale viitoarei interconexiuni Oradea - Bekescsaba sunt securitatea furnizarii de electricitate in Ungaria, intarirea relatiilor comerciale intre cele doua tari si contributia la dezvoltarea infrastructurii pietei regionale de energie din sud-estul Europei.
Tinand cont de pozitia Ungariei, precum si de cea a oficialilor MVM, acest proiect are o importanta deosebita in ceea ce priveste sincronizarea cu UCTE, precum si a tranzitului de energie electrica in zona. Proiectul nu va fi nici primul, nici ultimul semnat intre Ungaria si Romania. Pentru Ungaria investitia este estimata la circa 14-15 milioane euro, iar durata de executie va fi de un an'.
Anthony March, director Power and energy utilities, BERD
'Imprumutul acordat de BERD pentru Transelectrica este de 17,5 milioane de euro. Transelectrica obtine primul imprumut fara garantie guvernamentala acordat unei companii din Romania de catre BERD. BERD are convingerea ca aceasta interconexiune este utila ambelor tari pentru cresterea sigurantei in alimentare cu energie electrica a celor doua sisteme energetice'.
Graficul de desfasurare
Martie 2005 - inceperea lucrarilor in Romania Construirea liniei pana la granita este estimata la 25 milioane euro - sunt necesare avize si discutii cu proprietarii de terenuri pe unde este proiectat traseul viitoarei linii electrice de inalta tensiune. * BERD sustine in continuare Transelectrica pentru atragerea de fonduri si de la alte banci. Studiul cu date complete va fi finalizat in luna iulie 2004. Durata estimata pentru constructie: Ungaria - 1 an - segmentul de linie este mai scurt decat cel pe partea romana.
Romania - 2 ani. Romania va incepe construirea liniei in martie 2005, iar in Ungaria - martie 2006, lucrarile urmand a fi terminate in acelasi timp. Aceasta linie este importanta pentru cele doua tari, dar si pentru interconectarea cu UCTE a zonei sud-est europene. Dupa cum se stie, in Bosnia-Herzegovina sunt probleme cu doua linii de interconexiune distruse de razboi. * Aceasta interconexiune cu Ungaria va aduce un plus de tranzit cu Sistemul European Energetic - UCTE.
Sursa: Adevarul, 11 martie 2004.'
10.03.2004
-
Florin Georgescu se pregateste sa devina presedinte la BCR
ZF RO - FONDURI MUTUALE EBS
___
Zvonurile se confirma: pana la sfarsitul acestei luni, Florin Georgescu, inca deputat si vicepresedinte PSD, presedinte al Comisiei de buget-finante din Camera Deputatilor, va prelua functia de presedinte al Consiliului de Supraveghere (Supervisory Board) al Bancii Comerciale Romane (BCR), care va inlocui actualul Consiliu de Administratie. In prealabil, Georgescu urmeaza sa demisioneze din toate functiile politice, au declarat pentru ZF surse apropiate negocierilor privind vanzarea pachetului de 25% plus doua actiuni din capitalul BCR catre BERD si IFC.
Astfel urmeaza a fi indeplinita principala conditie impusa de cele doua institutii financiare internationale pentru realizarea tranzactiei de pre-privatizare a BCR - separarea conducerii executive de cea administrativa. Contactat de Ziarul Financiar, Florin Georgescu a spus ca nu comenteaza si nici nu vrea sa vorbeasca despre acest subiect.
Surse din partidul de guvernamant sustin ca este adevarat ca i s-a propus sa fie viitorul presedinte al Consiliului de Supraveghere al BCR.
Nicolae Danila, care cumuleaza in prezent atributiile executive cu cele de administrare, poate rasufla linistit. El va detine in continuare functia de presedinte executiv al bancii. Potrivit surselor citate, BERD si IFC nu isi vor aduce reprezentanti in conducerea executiva a BCR, aratandu-si astfel increderea in Danila.
Noul Consiliu de Supraveghere va fi format din sapte membri, dintre care cate un reprezentant al BERD si IFC, doi reprezentanti ai celor cinci SIF si trei ai statului roman.
Florin Georgescu este de trei ani membru in Consiliul de Administratie al BCR, ceea ce, potrivit surselor, reprezinta o buna justificare a alegerii sale pentru functia de presedinte al Consiliului de Supraveghere.
In declaratia de interese completata la jumatatea lui iunie 2003, Georgescu se angaja ca in termenul legal sa opteze pentru calitatea de deputat ori de membru in Consiliul de Administratie al BCR.
Florin Georgescu mai detine functia de membru in consiliul director al Fondului Romano-American de Investitii. In prima parte a anilor '90, el a detinut functia de ministru de finante. Numele lui Georgescu a fost vehiculat de mai multe ori pentru diferite functii in sistemul bancar, inclusiv la conducererea BCR, mergand pana la pozitia de guvernator al bancii centrale.
Desemnarea lui Georgescu drept presedinte al Consiliului de Supraveghere nu va insemna si finalizarea detaliilor legate de tranzactia cu BERD si IFC, care ar mai putea dura pana la doua luni.
BERD si IFC au fost extrem de preocupate de a negocia termenii tranzactiei astfel incat sa-si asigure un castig in momentul vanzarii participatiei la BCR, fie direct catre mult cautatul investitor strategic, fie inapoi, catre statul roman.
De asemenea, cele doua institutii au continuat operatiuni de due diligence extrem de detaliate, astfel incat sa evite surprize neplacute, ajungand sa cunoasca pe cat de bine posibil situatia exacta atat a bancii, cat si a celorlalte entitati din grupul BCR, care complica procesul de restructurare.
Intarzierea finalizarii discutiilor cu cele doua institutii financiare a insemnat implicit amanarea platii celor 222 milioane de dolari reprezentand contravaloarea negociata a 25% plus doua actiuni din capitalul social al BCR.
Autoritatea pentru Privatizare a anuntat saptamana trecuta incheierea negocierilor cu BERD si IFC privind finalizarea tranzactiei.
Ultimele doua acte semnate au fost Acordul Actionarilor si Contractul Optiunii de Vanzare, in baza caruia BERD si IFC.
Desi negocierea detaliilor tranzactiei cu BERD si IFC se impotmolise in ultimele saptamani, APAPS se apucase intre timp sa discute vanzarea unui al doilea pachet de pana 8% catre Asociatia Salariatilor BCR. Salariatii nu pot cumpara actiuni BCR la un pret mai mic de 10.000 lei, reprezentand valoarea nominala a unei actiuni.
Contractul - cadru privind prima etapa de privatizare a BCR a fost semnat la Bucuresti pe 4 noiembrie 2003, iar de atunci continua discutiile pentru stabilirea detaliilor implicarii BERD si IFC in restructurarea celei mai mari banci romanesti.
Banca a obtinut, anul trecut, un profit net estimat de peste 160 de milioane de dolari, apropiat de nivelul raportat pentru 2002.
Sursa: Ziarul financiar, 10 martie 2004.
Pagina