Stiri bursiere

Informatii piata

Orice miscare a pretului unui instrument financiar listat la bursa are la origine o stire bursiera. Noi iti punem la dispozitie o selectie a celor mai importante stiri financiare de ultima ora, pentru a putea lua deciziile investitionale in deplina cunostinta de cauza.

06.02.2006

  • Privatizarea Romgaz se indeparteaza de modelul Petrom

    Curierul National   

    ___
    'In mod cert, privatizarea Romgaz nu va arata ca privatizarea Petrom', afirma recent ministrul Economiei, Codrut Seres.

    Desi nu se cunoaste inca modul in care statul va renunta la cele peste 51% din actiunile Romgaz, una dintre cele mai importante companii care se mai afla in portofoliul statului, un lucru e cert: ele nu vor fi vandute unui investitor strategic, asa cum s-a intamplat in cazul Petrom. Potrivit purtatorului de cuvant al Guvernului, Oana Marinescu, decizia a fost aprobata in sedinta de vineri a Executivului, pe baza unui memorandum prezentat de Ministerul Economiei si Comertului, din care rezulta ca varianta privatizarii Romgaz Medias cu un investitor strategic ar fi dezavantajoasa pentru statul roman. Guvernul a decis ca procesul de restructurare si privatizare a companiei sa se deruleze pe baza propunerilor pe care consultantul le va prezenta in termen de sase luni. Procesul de selectie a consultantului a fost castigat de consortiul format din companiile Credit Suisse First Boston (care a participat si la privatizarea Petrom), Linklaters si FRAI.

    Romania sa beneficieze de avantajul propriilor zacaminte

    In contextul in care tensiunile pe piata energetica mondiala sunt tot mai mari, privatizarea principalului producator de gaze naturale din Romania trebuie facuta cat mai atent cu putinta. La inceputul anului, premierul Calin Popescu Tariceanu a declarat ca modul de vanzare a Romgaz va fi stabilit pe baza unor criterii care sa permita Romaniei sa beneficieze de avantajul propriilor zacaminte importante de gaze naturale.

    Desi, pana la mijlocul anului 2007, Romania va trebui sa 'alinieze' pretul gazelor din productia interna (110 $/1.000 mc) la cel al gazelor din import (285 $/1.000 mc), deocamdata statul castiga cel mai putin de pe urma cresterilor de preturi. 'Modul in care s-a facut privatizarea Petrom a fost o grava eroare, deoarece redeventele nu sunt suficient corelate cu pretul actual al petrolului, si din acest motiv vrem sa ne luam toate masurile de precautie. Ar fi fost bine ca statul sa castige mai mult atunci cand pretul petrolului creste', declarase, citat de Mediafax, premierul.

    In plus, o data ce tarifele vor fi 'aliniate', iar piata gazelor va fi liberalizata suta la suta, statul nu va mai putea interveni prin politici de preturi reglementate, in incercarea de a proteja populatia de scumpirile masive.

    AOAR: Factura importurilor energetice, prea mare

    Faptul ca se renunta la privatizarea printr-un investitor strategic este apreciat de oamenii de afaceri din Romania.

    'Noi ne-am exprimat clar pozitia de la bun inceput, ca privatizarea sa nu mai fie facuta cu un singur investitor strategic. Zona de exploatare ar trebui impartita in 3-4 perimetre, care sa fie concesionate transparent, prin licitatii, iar dreptul de exploatare sa fie limitat si renegociat din timp in timp, tinand cont de volatilitatea preturilor pe piata internationala. Astfel, Romania sa sufere cat mai putine repercusiuni pe piata internationala a gazelor naturale', ne-a declarat Cristian Parvan, secretar general al Asociatiei Oamenilor de Afaceri din Romania (AOAR).

    Potrivit acestuia, gazele naturale sunt parte a unei strategii pe care guvernantii ar trebui sa o stabileasca in scopul de a reduce dependenta de importurile energetice. 'Suntem una dintre putinele tari care au ceva petrol, ceva gaze si carbune, apa avem destula si posibilitatea de a produce energie nucleara, deci nu ar trebui sa avem probleme in acest sector al resurselor energetice. Ne-ar prinde bine ca factura energetica sa fie redusa', a precizat Parvan, adaugand ca in Romania trebuie sa se cheltuiasca mai mult pentru cresterea eficientei energetice, pentru a proteja resursele.

    Romgaz, societate profitabila

    Romgaz este principalul producator de gaze naturale din Romania si detine si cele mai importante depozite de gaze la nivel national. Potrivit Mediafax, compania are un capital social de 3.822 miliarde de lei vechi si a consemnat, anul trecut, o cifra de afaceri de 18.000 de miliarde de lei vechi. Nivelul cifrei de afaceri preconizat pentru anul 2006 este de 23.265 miliarde de lei vechi (circa 648 milioane de euro). Grupul petrolier ungar Mol si-a exprimat, in luna noiembrie a anului trecut, interesul sa preia Romgaz. De asemenea, Gaz de France a anuntat, tot in noiembrie 2005, ca va analiza posibilitatea participarii la privatizarea firmei din Medias. Alte firme care s-au aratat interesate sunt Lukoil, Ruhrgas si Wintershall.

    Sursa: Curierul national, 6 februarie 2006.'

    mai mult

03.02.2006

  • Activele BT au inregistrat o crestere de 189%

    HotNews.ro   TLV

    ___
    Conform situatiei la 31 decembrie 2005, activele totale ale Bancii Transilvania erau de 4,928,635 mii RON, inregistrandu-se astfel o crestere de 189% fata de anul precedent. In ceea ce priveste capitalurile proprii, acestea au fost de 539,722 mii RON.

    Profitul brut al Bancii Transilvania se ridica la suma de 110,142 mii RON, iar profitul net, la 99,665 mii RON. Putem vorbi, astfel, de un profit net mai mare cu 64% decat cel inregistrat in anul 2004, in conditiile in care in 2005 s-au realizat investitii de 64 mil. RON.

    Investitiile BT au fost destinate in special extinderii teritoriale a bancii - fiind deschise nu mai putin de 100 de unitati in anul 2005 - si modernizarii unitatilor existente. De asemenea, s-a alocat o suma importanta pentru subsidiarele bancii, in vederea consolidarii pozitiei Grupului Financiar BANCA TRANSILVANIA.

    Tot in anul 2005, BT si-a intarit pozitia pe piata creditelor, valoarea neta a acestora fiind, la data de 31 decembrie 2005, de 2,961,483 mii RON, din care aproximativ 61% reprezinta credite pentru persoane juridice, iar 39% pentru persoane fizice. Resursele atrase de la clienti se ridicau la 31 decembrie 2005, la valoarea de 3,431,210 mii RON.

    In 2005, Banca Transilvania a incheiat contracte de finantare cu cateva institutii internationale, dintre care mentionam contractul cu KfW, in valoare de 15 mil. EUR, IFC (International Finance Corporation), in valoare de 20 mil EUR, ambele sume destinate creditelor ipotecare.

    Tot anul trecut, Banca Transilvania a lansat, in premiera in Romania, o emisiune de obligatiuni in valuta, subordonate convertibile, in suma de 24 mil. USD, din care 20 mil. USD au fost subscrise de IFC.

    'Datorita acestor rezultate vom propune Adunarii Generale a Actionarilor ca si in 2006 sa continuam politica de investitii din anul precedent.

    Ne dorim ca anul acesta sa avem un buget de investitii de 30 milioane de EURO, care va fi destinat in special cresterii calitatii, perfectionarii sistemelor informatice si de carduri, programelor de training si, nu in ultimul rand, deschiderii a 85 de unitati, care sa aduca Banca Transilvania tot mai aproape de clientii sai' a declarat Robert C. Rekkers Directorul General al Bancii Transilvania

    Sursa: HotNews.ro, 2 februarie 2006.'

    mai mult

  • In 2006, un deficit comercial si mai mare

    Gardianul   

    ___
    Deficitul comercial va continua sa creasca si in 2006, a declarat ministrul delegat pentru Comert, Iuliu Winkler. 'Cred ca nivelul exporturilor va creste cu mai mult de 15%, in acest an, iar din toate sursele reiese ca deficitul comercial va fi valoric mai mare decat in 2005, dar nu pot sa spun cu cat exact', a precizat Winkler. Anul trecut a fost inregistrat un deficit-record de 10,3 miliarde de euro.

    Sursa: Gardianul, 3 februarie 2006.'

    mai mult

  • Bursa din Sibiu a devenit un barometru al pietei de capital

    Curierul National   

    ___
    In ianuarie, in piata la termen de la Sibiu au fost tranzactionate 261.231 de contracte futures si options, nou record de tranzactionare lunar, volumul lichiditatii depasind 125 milioane euro. Acest trend crescator s-a continuat si in prima sedinta din februarie cand au fost tranzactionate peste 18.000 de contracte, semn ca bursa sibiana devine un adevarat barometru influenta sa extinzandu-se si asupra pietei spot. 'Sentimentul de reusita este cu atat mai puternic cu cat, pe fondul acestor rezultate, CNVM a autorizat BMFMS ca operator de piata', a declarat presedintele institutiei sibiene, dl Teodor Ancuta. Luna trecuta, cel mai activ intermediar a fost SSIF Vanguard SA, liderul anului trecut, cu peste 50.300 contracte. Pe locul secund s-a aflat BT Securities SA cu 26.836 contracte iar pe trei SSIF Broker SA cu 25.726 contracte. In ianuarie, pe piata sibiana activau 26 de societati de investitii financiare dintre care 25 au fost active. 'Ianuarie s-a caracterizat printr-un debut in tromba al pietei la termen', precizeaza Mirabela Coos, trader la Broker SA. 'Pe fondul lichiditatii reduse de la BVB, de la inceputul anului, cotatiile futures au urcat in primele zile in mod surprinzator, apropiindu-se de maximele istorice din decembrie, in special cele trei SIF-uri care au avut o lichiditate echivalenta celei de la BVB'. Luna trecuta, cele mai cautate derivate au fost cele pe SNP, tranzctionandu-se 72.343 contracte. Preturile futures au avut o ascensiune apreciabila, cei care au cumparat putand obtine randamente de 178%, pentru martie si 138%.

    In topul lichiditatii, locul doi apartine SIF 5 Oltenia cu 43.224 contracte, volumele tranzactionate in piata futures depasind, in unele sedinte, pe cele realizate la BVB. In acest caz cumparatorii pentru scadenta martie au putut obtine intr-o singura luna randamente de pana la 63%.

    Pe derivatele cu actiunile TLV s-au realizat peste 41.000 contracte. Pe aceasta piata se remarca castigurile care puteau fi obtinute de vanzatorii pentru scadenta iunie, randamentul lunar fiind de pana la 280%. 'Doua dintre cele mai interesante evolutii le-au avut derivatele pe SNP si TLV cu scadenta martie', precizeaza Coos. 'Pe langa volumele deosebite, de exemplu, tranzactiile pe SNP depasind prin echivalent chiar volumul de la BVB, preturile celor doua contracte au pastrat o miscare constant ascendenta, micile corectii fiind nesemnificative. Evolutia preturilor in anumite tuneluri, SNP intre 0,61 si 0,62 lei iar TLV intre 1,40 si 1,44 lei, au dovedit ca pe cele doua titluri exista jucatori destul de mari, atat speculatori cat si dintre cei care urmaresc protejarea portofoliului'. La randul sau, Bogdan Ungureanu, broker la SSIF BT Securities considera ca, 'piata se afla intr-o evidenta crestere atat ca numar de contracte cat si ca maturizare a investitorilor. Ei manifesta insa o precautie exagerata, ajungandu-se ca unele derivate sa se tranzactioneze la cotatii mult prea apropiate fata de pretul activului suport sau chiar sub acesta, lucru curios avand in vedere ca mai sunt doua luni pana la scadenta'. Despre aceasta situatie, Mirabele Coos afirma ca, 'fenomenul s-a facut remarcat, cu precadere in a doua jumatate a lunii, ceea ce indica fie o prudenta ridicata, investitorii fiind probabil marcati de evolutia bursei din februarie trecut, fie o neincredere in posibilitatea inregistrarii de noi maxime istorice pana la scadenta martie'.

    Sursa: Curierul National, 3 februarie 2006.'

    mai mult

02.02.2006

  • Investitorii la Bursa trebuie sa-si calculeze singuri impozitele

    ZF RO - FONDURI MUTUALE   

    ___
    Investitorii care realizeaza venituri din vanzarea actiunilor detinute mai putin de un an au obligatia sa-si calculeze si sa vireze singuri impozitul de 16% aferent castigurilor obtinute, potrivit unei instructiuni a CNVM, publicata ieri in Monitorul Oficial. Aceasta instructiune reglementeaza modul de aplicare a impozitului pe castigurile din operatiunile de capital, conform modificarilor din Codul fiscal intrate in vigoare la 1 ianuarie 2006.

    Pentru valorile mobiliare achizitionate pana la 31 mai 2005, inclusiv cele dobandite in cadrul Programului de privatizare in masa, precum si pentru valorile mobiliare achizitionate incepand cu data de 1 iunie 2005 si detinute mai mult de un an, cota de impozitare care se aplica este de 1%, iar obligatia calcularii, retinerii si virarii impozitului revine societatilor de brokeraj care intermediaza tranzactiile respective.

    Brokerii considera ca este normal ca investitorii sa-si calculeze singuri si sa-si plateasca impozitele datorate statului, insa spun ca totusi forma adoptata este destul de greoaie si ca exista inca neclaritati cu privire la aplicarea impozitului. 'Inca de la momentul impozitarii cu 1% a castigurilor obtinute din tranzactiile cu actiuni, in anul 1999, brokerii s-au aratat nemultumiti de fatul ca au fost obligati sa se transforme in agenti fiscali si sa retina si apoi sa vireze impozitul aferent tranzactiilor realizate de clientii lor. Faptul ca impozitul de 16% este calculat si virat de catre client este un lucru normal pentru ca fiecare persoana trebuie sa isi gestioneze singura veniturile si cheltuielile, respectiv impozitul datorat statului', sustin reprezentantii Asociatiei Brokerilor (ANSVM).

    Membrii ANSVM au sustinut modificarea Instructiunii 12 in sensul acceptarii de catre CNVM si Ministerul Finantelor ca impozitul pe castigurile de capital sa fie calculat, retinut si virat de catre intermediarii care efectueaza activitati de custodie (custozi), in calitate de administratori ai fondurilor si portofoliilor clientilor. Reprezentantii CNVM spun ca au cazut de acord impreuna cu ANSVM asupra unor posibile modificari si au inaintat propunerile Ministerului Finantelor.

    Sursa: Ziarul Financiar, 2 februarie 2006.
    '

    mai mult

  • Statul isi joaca pe bursa controlul asupra datoriilor Petromidia

    HotNews.ro   RRC

    ___
    Cand un cetatean are o rata de 200 de euro pentru un credit ipotecar, exista doua variante: ori plateste rata la scadenta, ori ii ia banca apartamentul. Rafinaria Petromidia a avut o datorie de 600 de milioane de dolari, dar statul nu isi va lua rafinaria inapoi, ci joaca datoria acesteia pe bursa.

    Intr-o prima faza, la nivelul anilor 2000-2002, statul pasuia Petromidia prin reesalonari aprobate de catre Ministerul Finantelor. Legislatia s-a inasprit si a venit vremea cand reesalonarea la reesalonare nu a mai fost posibila.

    Astfel a ajuns rafinaria Petromidia, cumparata de Dinu Patriciu, la mana guvernului Nastase.

    In octombrie 2003, fostul cabinet aproba trei favoruri pentru Rompetrol Rafinare Constanta (RRC):
    1. ii amana plata datoriei cu o dobanda de proximativ 4,16% (mai precis EURIBOR+1,5% sau 2%), considerata de unii analisti mica pentru ratingul de atunci al companiei.

    2. plata datoriei se amana peste 20 de ani (!), timp in care RRC platea doar dobanda (aproximativ 25 de milioane de dolari pe an); e ca si cum, pentru creditul la casa, platesti 20 de ani doar dobanda si apoi integral suma imprumutata. Sau pierzi casa. Doar ca ultima parte nu se aplica la Petromidia.

    3. la finele celor 20 de ani, daca rafinaria nu are banii, statul ramane cu actiunile, adica preia o parte din companie.

    Dar cat? O analiza mai de profunzime, sub rezerva lipsei tuturor datelor din cauza opacitatii autoritatilor, indica o ipoteza interesanta: la scadenta, particica din rafinarie pe care ar prelua-o statul ar fi diluata sub o pozitie de control, ceea ce l-ar lasa fara argumente in recuperarea banilor.

    Am descris mai sus ce a insemnat transformarea datoriei statului in obligatiuni, in conditiile trasate de Nastase.

    Intre timp s-a schimbat puterea, insa, printr-o intelegere inexplicabila intre PSD si o parte din alianta la guvernare, Parlamentul a trecut ordonanta rapid, fara dezbateri - vocile care au cerut un ragaz pentru a intelege si parlamentarii despre ce era vorba au fost ignorate.

    Singura schimbare semnificativa adusa prin legea de aprobare: scadenta nu mai este de 20 de ani, ci de sapte. Cu alte cuvinte, in 2010, rafinaria ar urma sa isi plateasca datoriile. Sau nu.

    In cazul in care nu le plateste: statul are optiunea sa isi recupereze banii preluand o parte din rafinarie. Acest lucru devine posibil prin conversia obligatiunilor in actiuni - acestea din urma dau dreptul de proprietate.

    Dar mai exista un element care a fost introdus in Ordonanta Nastase si a trecut ca prin branza prin Parlament: listarea la bursa.

    Aceasta operatiunie este pe punctul de a se produce. CNVM a emis un regulament in acest sens, Consiliul de Administratie al Rompetrol a aprobat operatiunea. Totul tine de o hotarare a cabinetului Tariceanu, pentru ca acestea sa ajunga efectiv in ring.

    Cu cat investitorii se vor inghesui sa achizitioneze aceste titluri, cu atat pachetul statului are sanse sa se dilueze. Daca investitorii se vor inghesui. La acest moment, analistii nu pot estima daca va exista aceasta cerere, intrucat nu au mai fost astfel de situatii pana acum, pentru a se face o comparatie.

    'Nu a mai existat un precedent in acest sens, ba chiar nu va mai exista nici macar o urmare a acestei proceduri, particularitatea constand si in faptul ca Legislativul chiar a mentionat in mod expres ca ''CNVM va emite un regulament in acest sens..'' (al listarii obligatiunilor), cand era suficienta o decizie sau cel mult o instructiune....', spune Nicolae Gherghus, director general la Confident Invest.

    Sa ne imaginam scadenta: la acea data, daca rafinaria nu are banii, statul ar putea sa isi schimbe obligatiunile in actiuni - adica sa devina proprietar pe o parte din Petromidia. Dar cu cat pachetul sau s-a diminuat, cu atat mai putin va avea statul. Desigur, aceasta este doar o ipoteza.

    Asa cum au lipsit si in Parlament, prin urgenta impusa de votul PNL-PSD, analizele nu sunt dorite, iar transparenta nu pare sa caracterizeze Ministerul Finantelor Publice in acest subiect.

    In aceste conditii, analistii pot emite unele interpretari sub rezerva datelor existente.

    Catalin Dimofte spune: 'Daca le listeaza, statul POATE intr-adevar pierde controlul. Cel putin teoretic poate si sa nu-l piarda - pentru ca nu e suficient ca obligatiunile sa fie listate, ele mai trebuie sa fie si cumparate de cineva. Merita insa mentionat ca e vorba de un control mai mult ipotetic'.

    Mai exista un element interesant de luat in calcul.

    'In absenta accesului la conventia de emisiune si sub rezerva faptului ca citesc eu gresit legea, merita sa privim articolul 10.

    Acesta spune 'Obligatarii, precum si obligatarii beneficiari ai conversiei in actiuni si/sau succesorii lor in drepturi nu se vor putea opune modificarilor aduse actelor constitutive ale Societatii Comerciale 'Rompetrol Rafinare' - S.A. Constanta care sunt facute in temeiul prevederilor contractului de privatizare.'

    O interpretare posibila a acestui articol este si aceea in care TRG [The Rompetrol Group] POATE decide (si foarte probabil ca o va si face in anii urmatori) sa capitalizeze o parte din investitiile efectuate in rafinarie - si la care statul nu participa - fara sa modifice valoarea nominala a actiunilor, astfel incat sa diminueze ipotetica pondere a statului sub pragul majoritar.

    Daca asa vor decurge lucrurile, atunci statul va pierde oricum controlul pana in 2010, cu sau fara listarea obligatiunilor pe bursa.' - observa Dimofte.

    Cine castiga si cine pierde prin listarea pe bursa

    Am intrebat cativa analisti ce castiga statul din aceasta operatiune - pentru ca pana la urma cele 600 de milioane de dolari ar trebui sa fie bani la buget, sume care sa se intoarca la contribuabil.

    Andei Anghel, de la Confident Invest, considera: 'Sub o forma sau alta, statul a pierdut controlul RRC. [...] In cazul listarii, are si posibilitatea cumpararii de optiuni, si de rascumparare, si de convertire...'

    Intrebat daca listarea obligatiunilor diminueaza potentialul pachet de actiuni al statului, Adrian Simionescu, director general Finans Securities, explica: 'Teoretic, acest rationament este corect. Insa nu vad nici un dezavantaj pentru stat in cazul in care isi va vinde obligatiunile. Astfel, statul ar obtine banii pe care i-ar primi in 2010 mult mai repede si sigur. Evident, nu va mai primi dobanda pentru aceste obligatiuni.

    Pe de alta parte, trebuie mentionat un aspect extrem de important: Chiar daca la scadenta obligatiunile nu vor fi rascumparate (achitate), statul nu poate face nimic altceva decat sa transforme creantele pentru ca optiunea de a fi transformate (convertite) in actiuni nu-i apartine.

    Aceasta apartine emitentului, iar emitentul este ROMPETROL, nu statul roman. Este evident ca Rompetrol va alege varianta cea mai avantajoasa pentru companie, dar nici statul nu va pierde.

    In oricare dintre variante statul isi va recupera creantele: fie sub forma de actiuni Rompetrol (pe care le va valorifica), fie prin plata cash. Ambele variante pot fi realizate si inainte de scadenta.

    Trebuie sa subliniez ca in acest moment, daca obligatiunile vor fi convertite in actiuni, statul ar fi majoritar in companie, dar pana in 2010 raportul se poate schimba si asa este de asteptat.

    Ca urmare, pe masura ce compania se dezvolta si creste, valoarea ei creste, iar cota ce i-ar reveni statului in cazul unei conversii in actiuni s-ar diminua, insa valoarea pachetului ar putea fi mai mare (daca pretul de piata va creste si asa ar fi normal pe masura ce valoarea companiei creste). Acest scenariu este valabil in cazul unui raport de conversie de 1:1 la valoarea nominala.

    Totodata, statul nu poate face nimic in acest sens pentru ca este obligat sa listeze obligatiunile prin legea 89/2005'.

    Nicolae Ghergus crede ca nu este de dorit ca statul sa preia controlul majoritar. 'Este ceea ce eu unul nu imi doresc de la Stat, sub orice forma a lui, si mai mult de atat, vanzarea actiunilor (participatiilor statului, in general) pe bursa trebuie incurajata sub orice forma.' - Nicolae Ghergus.

    'Lucrurile stau cam asa : statul imprumuta (nu ma intereseaza barfele/acuzele, nu sunt nici pro si nici anti Patriciu) Petromidia cu niste bani, la o dobanda, zic eu corecta, bani pe care ii doreste inapoi la scadenta.

    Presupunind ca Petromidia isi va plati datoria (cuponul obligatiunilor), este o afacere corecta, si ok pentru ambele parti, iar noi nu discutam acest aspect.

    Daca Petromidia nu va reusi sa plateasca acesti bani, statul are optiunea, dar nu si obligatia, de a alege bani sau actiuni... Este evident ca poate alege - chiar si cu lege si regulament de listare - varianta de a nu vinde obligatiuni si atunci vom avea statul potential majoritar la Petromidia...'

    Catalin Dimofte nuanteaza: 'Daca le listeaza, statul POATE intr-adevar pierde controlul. Cel putin teoretic poate si sa nu-l piarda - pentru ca nu e suficient ca obligatiunile sa fie listate, ele mai trebuie sa fie si cumparate de cineva. Merita insa mentionat ca e vorba de un control mai mult ipotetic.

    Problema nu este corect pusa, cred. Exista doua aspecte distincte - A. cel al cursului de actiune cel mai avantajos pentru stat, respectiv B. cel al controlului'.


    Sursa: HotNews.ro, 2 februarie 2006.'

    mai mult

  • Bank Austria: Amanarea privatizarii CEC ar putea fi o decizie eronata

    Gardianul   

    ___
    Amanarea privatizarii CEC ar putea fi o decizie eronata, deoarece cresterea gradului de saturatie a sectorului bancar poate determina scaderea atractivitatii institutiei, se arata intr-un raport al Bank Austria Creditanstaldt (BA-CA), citat de Mediafax.

    'Avand in vedere sumele din privatizarea BCR, autoritatile de la Bucuresti nu au fost satisfacute de ofertele primite pana in prezent pentru CEC, situate in jurul valorii de 300 milioane de euro. Oficialii romani se asteptau ca pretul de vanzare a CEC sa fie de 500-600 milioane de euro', sustine sursa citata.

    Potrivit acesteia, recenta decizie a Executivului de a amana privatizarea CEC pentru cel putin doi ani s-ar putea dovedi una eronata. 'Interesul investitorilor pentru CEC ar putea sa se reduca mai tarziu, datorita faptului ca gradul de saturatie al sectorului bancar este in crestere', avertizeaza specialistii BA-CA.

    Mai mult, autorii raportului apreciaza ca, daca reducerea drastica a cotei de piata a CEC, de la 9,8% in 2000 la 4,5% in septembrie 2005 va continua si in viitor, este discutabil daca autoritatile vor obtine un pret peste cel oferit in prezent.

    Sursa: Gardianul, 2 februarie 2006.'

    mai mult

01.02.2006

  • Castigurile la Bursa s-au mutat pe actiunile mici

    ZF RO - FONDURI MUTUALE   

    ___
    Actiunile din 'esalonul al doilea' al Bursei, precum IAR Brasov, Mecanica sau Socep, au revenit in ultimele doua saptamani in atentia investitorilor, dupa ce pareau uitate de cumparatori de mai bine de un an. Odata cu cresterea puternica a SIF-urilor, a bancilor sau a Petrom, investitorii romani au inceput sa caute oportunitati si printre companiile mai mici.

    Astfel, doar in ianuarie, actiunile producatorului de elicoptere IAR Brasov au avansat, de exemplu, cu aproape 50%, iar cele ale producatorului de hartie si carton Vrancart Adjud au adus un castig de 40%. Producatorul de utilaje agricole Mecanica Ceahlau a avansat cu 30%, in timp ce companii ca Rompetrol Well Services, Socep Constanta sau Petrotub Roman au urcat cu peste 20%. Petrotub a avansat doar ieri cu 14%. Producatorul de aluminiu Alro Slatina, care in ciuda capitalizarii mari nu este urmarit de investitori din cauza lichiditatii reduse, a avansat de asemenea cu peste 25% anul acesta. Anul trecut multi dintre investitorii romani au mers dupa regula 'cumparam ce cumpara si strainii', ceea ce a fost de altfel o strategie profitabila. Strainii prefera titlurile cu lichiditate ridicata: Petrom, BRD, SIF-urile, Banca Transilvania sau Petromidia.

    Asta a facut ca societatile mici si cele cu lichiditate redusa sa fie evaluate la doar de doua-trei ori profiturile anuale, in timp ce companiile-vedeta se tranzactioneaza de pana la de 30 de ori profitul.

    Anul trecut indicele BET, care cuprinde companiile preferate de straini, a urcat cu peste 50%, indicele BET-C, care include si companiile mai mici, a urcat cu 38%, iar indicele RASDAQ, dominat de companii mici, a scazut cu 1%.

    In ultimii ani, cresterea mai puternica a companiilor din esalonul al doilea a fost un semn ca trendul de crestere se apropie de sfarsit, investitorii, orientandu-se catre companiile care au crescut cel mai putin. Tendinta de crestere a continuat si ieri in randul principalelor companii listate, dar intr-un ritm mai lent. Indicele BET a avansat cu 1% aceasta fiind cresterea si in cazul SIF-urilor.

    Sursa: Ziarul Financiar, 1 februarie 2006.'

    mai mult

  • BRD umbla la dobanzi

    Curierul National   BRD

    ___
    Banca Romana de Dezvoltare Societe Generale reduce, incepand cu 1 februarie, dobanzile in lei si valuta pentru credite imobiliare si ipotecare, potrivit unui comunicat al bancii. Dobanda pentru credite imobiliare sau ipotecare in euro va ajunge la 7,9 la suta, scazand cu 2,1 la suta, iar dobanda pentru acelasi tip de credite contractate in lei va ajunge la 8,9 la suta pe an, scazand cu 9,6 procente. De asemenea, banca imbunatateste conditiile de creditare, extinzand gama de venituri care se iau in calcul, simplificand procedura de punere la dispozitie a creditelor si introducand optiuni de refinantare.

    La sfarsitul lui septembrie 2005, BRD Societe Generale detinea active de peste 5,2 miliarde de euro, o retea de 320 de unitati si 1,7 milioane de clienti.

    Sursa: Curierul National, 1 februarie 2006.

    mai mult

  • Afacerea 8%: salariatii Petrom aveau dreptul la actiuni gratuite

    Cotidianul   SNP

    ___
    â??Cotidianulâ?? a intrat in posesia Contractului colectiv de la Petrom, care contine o prevedere incendiara, ce poate arunca in aer legatura dintre cei 50.000 de salariati si influentul lider de sindicat Liviu Luca. Conform unui articol din acest contract, salariatii pot primi actiuni Petrom gratuite - si nu contracost! -, iar de negocierea acestui pachet ar fi trebuit sa se ocupe chiar Liviu Luca, in calitate de sef al sindicatului.

    In contractul colectiv de munca al Petrom, negociat de companie cu reprezentantii sindicatului, scrie negru pe alb ca salariatii au dreptul la un numar de actiuni gratuite, in caz de privatizare. Contractul colectiv de munca al Petrom a fost incheiat in 2004, trebuia renegociat dupa un an, insa, printr-un act aditional, valabilitatea sa a fost prelungita pina in luna mai a acestui an. Cu toate acestea, in prezent nu se stie decit ca salariatii au dreptul la un pachet de 8% din actiunile Petrom, din ceea ce detine statul, pentru care vor plati acelasi pret platit de OMV la privatizare, adica cinci centi/actiune. Conform Contractului colectiv de munca, alineatul 6 al art. 168 prevede ca, â??in situatia trecerii la o forma de privatizare, salariatii parte in prezentul contract vor beneficia de un numar de actiuni negociat de FSLI PETROM cu PETROM SA - acordate gratuit - si de facilitati de participare directa la privatizareâ??.

    Adica salariatii pe care i-a preluat OMV, odata cu Petrom, au dreptul la un numar necunoscut de actiuni gratuite, pe care ar fi trebuit sa le negocieze Federatia Sindicatelor Libere si Independente - FSLI Petrom (sindicatul petrolistilor, condus de Liviu Luca) impreuna cu Petrom SA.

    Pachetul de 8% este gratuit?

    De aici incep sa apara o serie de necunoscute. In primul rind, nimeni n-are habar de asa ceva, sau nu vrea sa raspunda la intrebari pe aceasta tema. Nu se stie daca Luca a negociat deja acest numar de actiuni cu Petrom, daca este vorba despre pachetul de 8% din actiuni sau despre altceva. Si daca este vorba despre acele 8%, de ce trebuie sa dea bani pe ele salariatii Petrom, din moment ce Contractul colectiv de munca, in vigoare, le da dreptul sa le primeasca gratuit? Toata lumea se fereste ca de foc de aceasta problema, iar raspunsurile variaza intre â??nu stiuâ??, â??n-am auzitâ??, â??am treaba, ne auzim altadataâ?? si â??ma plictisitiâ??, urmate de tonul telefonului.

    Incompetenta la Ministerul Economiei si la Petrom

    Prevederea din Contractul colectiv de munca este una cum nu se poate mai serioasa, dar despre care se pare ca toti factorii implicati nu stiu nimic.

    â??Poate daca obtii nu stiu ce performante sa ai dreptul la un anumit numar de actiuni, ca un stimulent. Nu-mi dau seama ce s-a vrut cu aceasta prevedere, ce anume s-a urmaritâ??, ne-a declarat Mihai Bogdan Catuneanu, seful OPSPI (Oficiul Participatiilor Statului si Privatizarii in Industrie), din cadrul Ministerului Economiei si Comertului. Va reamintim faptul ca OPSPI este institutia care a vindut Petrom SA catre OMV, este singura institutie de Stat care detine contractul de privatizare a Petrom si este institutia care tocmai lucreaza la ordonanta care va reglementa modul in care salariatii vor cumpara pachetul de 8%. Catuneanu ne-a asigurat ca pachetul de 8%, pe care salariatii vor da bani, nu este rezultatul negocierilor dintre FSLI si Petrom (adica nu e vorba despre acele actiuni gratuite, negociate totusi pe bani de Luca, din motive necunoscute), din motiv ce aceasta prevedere face parte din legea care a aprobat privatizarea Petrom.

    Imediat dupa aceasta, seful OPSPI s-a contrazis singur si ne-a declarat ca este pentru prima oara cind aude de o astfel de prevedere in Contractul colectiv de munca al Petrom.

    Dan Ioan Popescu, fostul ministru al Economiei si Comertului, ne-a raspuns scurt: â??Nu stiu. Trebuie sa citesc, ca sa-mi dau seama. Imi pare rau, dar nu stiu despre ce este vorbaâ??.

    Gheorghe Constantinescu, directorul general executiv al Petrom SA, fostul director general al companiei, ne-a spus ca este â??in drum spre o intilnireâ??, ca nu poate vorbi, dar ne-a promis un raspuns elaborat in cursul zilei de astazi, â??pentru a putea analiza problemaâ??.

    Sursa: Cotidianul, 1 februarie 2006.

    mai mult

Pagina

inchide